Podzim přinesl do školy barvy, vůně i spoustu drobných pokladů. Ty se staly hlavními hrdiny našeho projektového dne „Přírodniny kolem nás“, který jsme prožili v první třídě.









Děti si přinesly své úlovky – šišky, mech, listy, kaštany i žaludy – a hned ráno se z nich stali malí badatelé. V kruhu pozorovaly, porovnávaly a třídily přírodniny podle barvy, tvaru či povrchu.
V českém jazyce jsme pracovali s písmeny A, U, E, M, L, která už děti znají. Hledaly, na jaké písmeno začíná jejich přírodnina, tvořily písmena z kaštanů, šišek a zapisovaly je do svých badatelských deníčků. V matematice přírodniny třídily, počítaly a porovnávaly, nakonec společně vytvořily jednoduchý graf, který byl vizualizací počtu jednotlivých přírodnin.
Velkým zážitkem byly pokusy: co se stane, když ponoříme šišku do vody, co plave a co se potopí, nebo co se hýbe, když foukneme. Děti pozorovaly změny, kreslily je a vlastními slovy popisovaly své objevy.
Ani tělocvik se neobešel bez přírodnin. V sále děti přenášely šišky a kaštany na lžíci, trénovaly rovnováhu i spolupráci.
Na závěr děti pomocí kaštanu a fixu vytvářely čárové obrázky, ve kterých hledaly nové tvary a příběhy. Vše, co během dne zkoumaly a vytvořily, si uložily do svého portfolia – malého deníku badatele, který zachycuje jejich myšlení, tvoření i radost z objevování.
Projektový den „Přírodniny kolem nás“ nám ukázal, že i obyčejná šiška nebo list mohou být skvělou pomůckou k učení. Děti se učily pozorovat, ptát se, přemýšlet a objevovat svět všemi smysly – a to s úsměvem a nadšením.